Ekonomi

Bisikletçi lisanslarındaki ‘silindir hacminin’ belirsizliği para cezalarına yol açıyor

– Motorcu ehliyetlerindeki ‘silindir hacminin’ belirsizliği para cezalarına yol açıyor

Motosiklet ehliyetlerindeki silindir hacmi sınırlamasının yasalaşmasını beklemeyen sürücülere cezai işlem uygulanıyor.

“125 cc motosikletleri ehliyetsiz kullanmak cezaya tabidir”

İSTANBUL – Motosiklet ehliyet sınıfları ile ilgili yanlış bilgiler başta soru işareti bıraktı. 125 cc motorların B sınıfı lisans ile kullanılabilecek 50 cc silindir hacmi ile lisans sınıfına eklenebileceği gündeme gelmiş ancak yasalaşmamıştır. Sadece açıklamaya dayanarak motosiklet ehliyeti olmadan yola çıkan motor sürücüleri cezalardan kurtulamadı.

Geçtiğimiz aylarda motosiklet ehliyet sınıflarında değişiklik olacağı, 125 cc yani A1 sınıfı ehliyete sahip motosikletlerin B sınıfı ehliyetle kullanılabileceği gündeme geldi. Bu silindir hacmindeki motoru kullanmak isteyenlerin motor sürücü kursundan 2 ders alacağı da belirtildi. Bu açıklamaların ardından ilgili mevzuatta herhangi bir değişiklik yapılmadı. Konunun yasalaşmasını beklemeden motosikletleriyle trafiğe çıkan B sınıfı ehliyete sahip sürücülere ehliyet yetersizliğinden para cezası verildi.

“Ehliyetsiz sürücülere en az 4 bin lira para cezası uygulanıyor”

Şu an için açıklamanın geçerli olmadığını belirten Avukat İyaz Çimen, “50 cc ile 125 cc silindir hacmi arası motosiklet kullananlara ehliyetleri yoksa cezai işlem uygulanıyor. Bu gibi durumlarda 4 bin lira idari para cezası var” dedi. ehliyetin yetersiz olması nedeniyle söz konusudur.”

“Silindir hacmi 125 cc olan motosikletler B Sınıfı ehliyetle kullanılamaz”

Önceki dönemde motosiklet ehliyetleri ile ilgili yapılan açıklamanın geçerli olmadığını belirten Çimen, “Mevcut bir araç ruhsatı ve motorun belli bir motor hacmine göre kullanılmasını kapsayan bir açıklamaydı. Ancak hukuken bir konu değil. vatandaş yaptığı açıklama sonucunda 125 cc motor hacmi ve altı motor kullanabileceğini düşünmüş ve bu kapsamda bir çok cezanın uygulandığını gördük.Bu ifade ile ilgili herhangi bir düzenleme olmadığı için uygulanmamaktadır Bahsettiğimiz 125 cc motosikletleri şu anda araç ruhsatı ile kullanmak mümkün.Ehliyet yetersizliğinden 4 bin lira idari para cezası uygulanıyor.Ayrıca sürücünün motosikleti 60 gün bağlıyor.İdari para cezası olduğunu görüyoruz. 8 bin lira yine ehliyetin olmadığı durumlarda uygulanıyor.Bu değişiklikten sonra vatandaşlarımızın ilgili kullanımları yapması gerekiyor.Aynı zamanda ehliyet istenmediği için bunun çok da gerçek bir düzenleme olmadığını düşünüyoruz. 50 cc’lik motosikletler. Motosiklet kullanıcılarının hem eğitimleri hem de kontrolleri yakından takip edilmelidir. Motosiklet, araçtan daha riskli bir araçtır. Bu noktada bahsettiğimiz kontrolün elzem olduğunu düşünürken, 125 cc motosikletlerin araç ruhsatı ile kullanılıyor olması bahsettiğimiz durumların biraz tersi. Somut duruma baktığımızda vatandaşlarımız olmayan bir düzenlemenin mağduru oluyor” dedi.

“Silindir hacmi 50 cc olan bisikletler karayolunda gidemez”

Motor hacmi düşük motosikletlerin otobana çıkmasının yasak olduğunu belirten Çimen, “Şu anda 50 cc’ye kadar olan motorlar araç ruhsatı ile kullanılabiliyor ancak bu yöntem motorlu araç kategorisinde değerlendirilmiyor. Karayolları trafik kanunu, yani farklı bir ehliyete gerek yok.”Düşük motor hacmine sahip motorlar için bir kanun var. Bu tür motorların otoyol köprülerine ve ana yollara alınması yasaktır. Bu motor yönteminin şu anda sokak ortasındaki mahallelerde kullanılmasına izin veriliyor” dedi.

“Kuryelerin ve paketleyicilerin kesinlikle sürüş eğitimine ihtiyacı var”

İstanbul Kuryeciler Federasyonu Başkanı Erhan Güven, kuryelerin ve paketleyicilerin işlerini yapmadan önce eğitim almaları gerektiğini belirterek, “125 cc altındaki motorların B ehliyetle yani başka bir ehliyete gerek kalmadan kullanılabileceğine dair açıklama vardı. .Ancak baktığımız zaman yürürlüğe giren bir karar yoktu.Ancak bazı vatandaşlar bu motor hacminde motorlar alıp yollara düştüler.Bu tabii ki cezaları da beraberinde getirdi.hatta kuryeye yeni başlayacak bazı arkadaşlarımız servis bu motor hacmindeki motorlarla çalışmaya başladı.Bize hep ceza kesildiğini belirttiler.Şu anda böyle bir yasal uygulama yok.Aslında böyle bir yasal uygulama yok.Motorun ruhsatsız kullanımına baktığımızda Araç kullanmayı bilmeyen kişilerin motor tecrübesi ve eğitimi olmadan bu motorlara binmesi ve kazalara sebebiyet vermesi bazı vahim sonuçlara yol açabilmektedir.Kurye arkadaşlar daha çok uzun yol çalışan arkadaşlarımızdır. Paketçi arkadaşlarımız ise daha çok mahallelerde sokaklarda lokantalarda çalışan arkadaşlarımız. Kuryeler için daha güçlü ve yüksek hacimli motorlar tercih edilirken, paketleyiciler için bu kadar yüksek hacimli bir motora gerek yoktur. Bunlar genellikle 50 cc motor kullanır. Kargo ve paketçi arkadaşlarımız genelde lisanssız kullanabildikleri için bu motorları tercih etmektedirler. Her motorcunun mutlaka bir sürüş eğitimine ihtiyacı vardır. Bu motor hacmini kapsayan karar yürürlüğe girerse paketçiler için avantaj sağlayacak ama en değerlisi kesinlikle direksiyon eğitimi almak” şeklinde konuştu.

125 cc’ye kadar silindir hacmine sahip motosikletler A1 sınıfı ehliyet ile kullanılabilir. Motor gücü 35 kW’a kadar (47 HP’ye kadar) olan motosikletler A2 sınıfı ehliyet ile kullanılabilir. Yani 500 cc silindir hacmine kadar olan motosikletler A2 ehliyet ile kullanılmaktadır. 50 cc’ye kadar olan motorlar B sınıfı araç ehliyeti ile kullanılabilir.

altindag-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu